
Hoogwaardig granova® combimix voor de Tractaatweg
Via een groot bord worden bezoekers van het projectkantoor Tractaatweg BV in de Terneuzense Koegorspolder verwelkomd. In het voormalige informatiecentrum van de Sluiskiltunnel, op een steenworp van de Skihal, vertelt projectmanager Frank Goossen (44) van aannemer Boskalis over de vorderingen van de Tractaatweg. Dit grote infrastructurele project in opdracht van de Provincie Zeeland, met als slogan ‘vlot en veilig van Goes naar Gent, ligt voor op schema. ,,We moeten 26 april 2019 opleveren, maar dat zal waarschijnlijk eind van het jaar al worden”, verklaart Goossen. De Aardenburger vervolgt dat begin april al 90.000 ton granova® combimix van Heros Sluiskil in gebruik is genomen. In totaal levert Heros voor de verbreding van de Tractaatweg 125.000 ton granova® combimix. De vrij toepasbare bouwstof komt overeen met het schoongemaakte huisvuil van ongeveer twee miljoen mensen.
De werken betreffen de verbinding tussen de N61 ten zuiden van Terneuzen en de R4 bij Zelzate. De hele Tractaatweg krijgt in beide richtingen twee rijstroken. Zonder stoplichten of rotondes. Het is met drie viaducten een veilige en duurzame oplossing. De nieuwe weg zorgt voor een optimale verkeersdoorstroming. Het viaduct Spuikreek over de Tractaatweg is sinds eind februari al open voor het verkeer. Behalve de viaducten bouwen we in totaal zes rotondes. De rotonde bij de kruising Axelse Sassing is sinds november al in gebruik”, vertelt bedrijfsleider Goossen van Boskalis Nederland Zuid-West. De aansluitingen bij de Axelse Sassing (N686), Zwartenhoek (N258) en Molenverkorting (N683) worden ongelijkvloers aangelegd. Van 2013 tot 2015 was de West Zeeuws-Vlaming voor Boskalis ook projectmanager voor de nieuwe aansluiting van de A20 bij Moordrecht, in opdracht van Rijkswaterstaat.
Afsluitingen
Er zijn meerdere afsluitingen in de nacht en in het weekend om de werkzaamheden zo veilig en ongehinderd mogelijk uit te kunnen voeren, zoals in het weekend van 6 tot 8 april. Voor de nieuwe weg tussen Sas van Gent en de afslag Hulst is toen 22.000 ton granova® combimix aangebracht. ,,Het oude stuk weg is er vrijdagnacht uitgehaald, waarna twee nieuwe delen met elkaar verbonden zijn. Maandagochtend 9 april om vijf uur ging de weg alweer open en reden er meteen auto’s over dit nieuwe stuk van de N62. Daarbij is gekozen voor hoogwaardige toepassing van een halve meter granova® combimix als zandvervanger in de onderbouw. Daarboven kwam 30 centimeter gebroken puin (hydraulisch menggranulaat) en vervolgens 20 centimeter asfalt. Wij werken graag met granova®. Het is heel mooi materiaal om te verwerken. Het kan mooi vlak worden gemaakt, waardoor het geen sporen achter laat. En ook de prijs is aantrekkelijk. Bovendien zijn er met Heros goed afspraken te maken over leveringen en condities. Samen met projectleider Ruud van der Lee heb ik één keer rond de tafel gezeten met Adrie Voermans en Patrick Aarts van Heros. Toen is meteen alles goed afgestemd”, aldus Frank Goossen.
Sloeweg
De N62 is een belangrijke weg tussen de zeehavens en de industriegebieden van Gent, Terneuzen en Vlissingen. Heros is begin maart ook gestart met de levering van 500.000 ton AEC-Bodemas aan hoofdaannemer Boskalis voor de Sloeweg bij Vlissingen Oost. ,,Vijf á zes duizend ton per dag. Het wordt gebruikt als ophoogmateriaal voor de ongelijkvloerse kruising van de Sloeweg met de Westerscheldetunnelweg. Er is straks vrij baan vanaf Rotterdam tot in Zelzate”, aldus de bedrijfsleider van Boskalis.
