Projecten

Home / Projecten


Certificering Rijkswaterstaat van granova® combimix

Granova® combimix is opgenomen in de toepassingsverklaring ‘Eisen Onderbouw’ en ‘Eisen Berm’ van Rijkswaterstaat. Heros is hiermee het eerste afvalverwerkend bedrijf in Nederland dat, overeenkomstig de Green Deal Verduurzaming AEC-bodemas, een bouwstof uit AEC-bodemas produceert die de goedkeuring van Rijkswaterstaat draagt. Het certificaat van Rijkswaterstaat voor toepassing van granova® combimix is onlangs aan Heros officieel overhandigd. ,,Daar zijn wij heel blij mee. Het is een erkenning dat dit hoogwaardige product als vrij toepasbare bouwstof gebruikt mag worden in werken waar Rijkswaterstaat opdrachtgever is”, aldus Arie de Bode, directeur van Heros Sluiskil.

Hoogwaardig granova® combimix voor de Tractaatweg

Via een groot bord worden bezoekers van het projectkantoor Tractaatweg BV in de Terneuzense Koegorspolder verwelkomd. In het voormalige informatiecentrum van de Sluiskiltunnel, op een steenworp van de Skihal, vertelt projectmanager Frank Goossen (44) van aannemer Boskalis over de vorderingen van de Tractaatweg. Dit grote infrastructurele project in opdracht van de Provincie Zeeland, met als slogan ‘vlot en veilig van Goes naar Gent, ligt voor op schema. ,,We moeten 26 april 2019 opleveren, maar dat zal waarschijnlijk eind van het jaar al worden”, verklaart Goossen. De Aardenburger vervolgt dat begin april al 90.000 ton granova® combimix van Heros Sluiskil in gebruik is genomen. In totaal levert Heros voor de verbreding van de Tractaatweg 125.000 ton granova® combimix. De vrij toepasbare bouwstof komt overeen met het schoongemaakte huisvuil van ongeveer twee miljoen mensen.

De werken betreffen de verbinding tussen de N61 ten zuiden van Terneuzen en de R4 bij Zelzate. De hele Tractaatweg krijgt in beide richtingen twee rijstroken. Zonder stoplichten of rotondes. Het is met drie viaducten een veilige en duurzame oplossing. De nieuwe weg zorgt voor een optimale verkeersdoorstroming. Het viaduct Spuikreek over de Tractaatweg is sinds eind februari al open voor het verkeer. Behalve de viaducten bouwen we in totaal zes rotondes. De rotonde bij de kruising Axelse Sassing is sinds november al in gebruik”, vertelt bedrijfsleider Goossen van Boskalis Nederland Zuid-West. De aansluitingen bij de Axelse Sassing (N686), Zwartenhoek (N258) en Molenverkorting (N683) worden ongelijkvloers aangelegd. Van 2013 tot 2015 was de West Zeeuws-Vlaming voor Boskalis ook projectmanager voor de nieuwe aansluiting van de A20 bij Moordrecht, in opdracht van Rijkswaterstaat.

Afsluitingen
Er zijn meerdere afsluitingen in de nacht en in het weekend om de werkzaamheden zo veilig en ongehinderd mogelijk uit te kunnen voeren, zoals in het weekend van 6 tot 8 april. Voor de nieuwe weg tussen Sas van Gent en de afslag Hulst is toen 22.000 ton granova® combimix aangebracht. ,,Het oude stuk weg is er vrijdagnacht uitgehaald, waarna twee nieuwe delen met elkaar verbonden zijn. Maandagochtend 9 april om vijf uur ging de weg alweer open en reden er meteen auto’s over dit nieuwe stuk van de N62. Daarbij is gekozen voor hoogwaardige toepassing van een halve meter granova® combimix als zandvervanger in de onderbouw. Daarboven kwam 30 centimeter gebroken puin (hydraulisch menggranulaat) en vervolgens 20 centimeter asfalt. Wij werken graag met granova®. Het is heel mooi materiaal om te verwerken. Het kan mooi vlak worden gemaakt, waardoor het geen sporen achter laat. En ook de prijs is aantrekkelijk. Bovendien zijn er met Heros goed afspraken te maken over leveringen en condities. Samen met projectleider Ruud van der Lee heb ik één keer rond de tafel gezeten met Adrie Voermans en Patrick Aarts van Heros. Toen is meteen alles goed afgestemd”, aldus Frank Goossen.

Sloeweg
De N62 is een belangrijke weg tussen de zeehavens en de industriegebieden van Gent, Terneuzen en Vlissingen. Heros is begin maart ook gestart met de levering van 500.000 ton AEC-Bodemas aan hoofdaannemer Boskalis voor de Sloeweg bij Vlissingen Oost. ,,Vijf á zes duizend ton per dag. Het wordt gebruikt als ophoogmateriaal voor de ongelijkvloerse kruising van de Sloeweg met de Westerscheldetunnelweg. Er is straks vrij baan vanaf Rotterdam tot in Zelzate”, aldus de bedrijfsleider van Boskalis.

        

Duurzame product granova® combimix vindt zijn weg naar DOW Benelux BV

Het duurzame product granova® combimix van Heros Sluiskil wordt in Zeeuws-Vlaanderen onder andere toegepast bij de verbreding van de Tractaatweg en op het Maintenance Value Park. De Innovatieweg op het nieuwe bedrijventerrein in Hoek wordt nog niet door de navigatie getraceerd, maar dat maakt niks uit. De contouren van een enorme Mammoet kraan zijn al van verre zichtbaar. Er wordt hard gewerkt op het Maintenance Value Park. Het is een drukte van belang op het nieuwe bedrijventerrein. Hier bij de ingang van de Westerscheldetunnel verrijst het nieuwe hoofdkantoor van Dow Benelux kantoor van Dow in Terneuzen dat gebouwd wordt conform de hoge eisen van het Breeam duurzaamheidskeurmerk. De oplevering is begin volgend jaar. De nieuwe kantoren van Trinseo en Spie zijn al operationeel. Op het maintenance Value Park wordt granova® combimix aangewend bij de aanleg van de nieuwe bedrijfsterreinen van Dow, Trinseo en Spie. Bij het nieuwe hoofdkantoor van Dow in Terneuzen wordt het duurzame product voor het eerst zelfs ook toegepast als funderingsmateriaal onder de gebouwen.

Granova® combimix is voor Harthoorn B.V. uit Vlissingen een primeur. ,,We gebruiken granova® combimix als funderingsmateriaal onder de verharding. Het is een mooi product met uitstekende verdichtingseigenschappen, ter vervanging van bijvoorbeeld menggranulaat. Het is uitermate geschikt om alles strak te krijgen. De goede waterdoorlaatbaarheid is ook een voordeel. Een bouwer loopt tenslotte niet graag door de slik. In het begin was het wel even puzzelen. Daarbij hebben we ook gebruik gemaakt van de kennis van het bedrijf dat de asfalt aanbrengt. Hoe vochtig moet granova® worden aangebracht? Wat voor type wals moet er gebruikt worden? Hoe vaak moet er gewalst worden? Het is mooi om een primaire grondstof als zand te vervangen door een secundaire bouwstof, afkomstig van de reststoffen van huishoudelijk afval. Granova® combimix heeft de toekomst. Het is van goede kwaliteit, financieel interessant én duurzaam”, aldus projectleider Frederik Sonke van Harthoorn B.V.

Heros verwerkt jaarlijks 800.000 ton AEC-bodemas, afkomstig van het huishoudelijk afval dat eerder door miljoenen mensen in de grijze containers als restafval is gedeponeerd. De bodemas krijgt na opwerking bij Heros als secundaire bouwstof een tweede leven in de circulaire economie.

CO2 footprint
De toepassing van granova® combimix is interessant voor aannemers, onderstreept Sonke. ,,Wij zijn door hoofdaannemer Cordeel ingeschakeld voor het grondwerk, de aanleg van de riolering en de verhardingen. 18.000 vierkante meter wordt geasfalteerd en 4.000 vierkante meter krijgt klinker- of tegelverharding. We hebben er voor gekozen om de grond te stabiliseren met gebruik van granova® combimix in combinatie met cement en diverse toevoegingen. Zodoende is er minder afvoer van grond en minder aanvoer van fundatiemateriaal nodig. Toepassing van granova® combimix is dus tevens goed voor het verminderen van de CO2 footprint, waar ook opdrachtgevers als Dow veel waarde aan hechten.”

BREEAM bouwproject DOW Benelux BV

Laatste transport naar DOW

Hoe verbrand huisvuil de fundering wordt van onze wegen

Granova | combix wordt geladen bij Heros

Granova | combix op locatie